سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر می خواهید دوستان و برگزیدگان خدا باشید، به آن که به شما بدی می کند، نیکی کنید و از آن که به شما ستم می کند، درگذرید و بر آن که از شما روی می گرداند، سلام کنید . [عیسی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :1
کل بازدید :15971
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/10
10:3 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
ابراهیم خرم نژاد[1]
این وبلاگ در واقع یک تکلیف درسی برای درس روش تحقیقه! البته من قول نمیدم فقط مطالب درسی بنویسم.

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
اسفند 89[6] فروردین 90[1]

زیاد حالم خوب نیست! جدا احساس میکنم ایام غمبار شهادت مادر روی دلم بغض بزرگی گره زده. خدا خدا نکنه ما توی دنیا گم بشیم، همه چیز رو فدای دنیامون کنیم و نفهمیم که توی این دنیا مهموننیم. خدا لعنت کنه کسایی رو که جلوی سعادت ابدی فرزندان آدم رو گرفتند و چشیدن مزه حکومت انسان کامل رو تا الان به تاخیر انداختن.

اما بعد...

پروپزال رو در کلاس ارائه دادم. البته بهتر بگم فقط من در کلاس ارائه دادم. و به دستور استاد دوستان زبان تند نقد رو روی کار من باز کردند و من مزه دلچسب قهوه تلخ نقد رو چشیدم.

نقد تلخه ولی واقعا مفیده. توی محل کار هم همیشه نقد بچه ها از من برام سنگینه اما معمولا خیلی راهگشاست. به همین دلیل نقادترین بچه ها نزدیک ترین همکاران به من هستند: عمار، حسین، هادی، ابوذر و ...

بماند! اما اینجا قراره خلاصه ای از نقد بچه ها و استاد به پروپزالم رو بذارم.

1. موضوع: در باره موضوع اکثر بچه ها میگفتند که ناقص و مبهمه. البته استاد گیویان توضیحی داد که به نظرم جواب برای حرف بچه ها بود و البته یک ایراد بزرگ به نوشته من: موضوع و شرح مسئله مکمل هم هستند و در کنار هم ابهام زدایی میکنند. به طور کلی تمامی اجزا در پروپزال باید رابطه متقابل با هم داشته باشند.

2.طرح مسئله: من طرح مسئله رو خیلی کوتاه نوشته بودم. این موضوع باعث میشد ابهام بچه ها در مورد موضوع ادامه پیدا کنه و حل نشه. از بحثهایی که سر کلاس مطرح شد، به این نتیجه رسیدم که: طرح باید دارای یک مقدمه و سپس طرح مسئله باشد. مقدمه جایگاه کلی مسئله را مشخص میکند و طرح مسئله با توضیح مفاهیم لازم، مسئله را برای مخاطب شفاف مینماید. در طرح مسئله جنبه های مختلف مسئله روشن شده و مشخص میشود که کدام جنبه ها مورد مطالعه هستند. جنبه های مورد مطالعه، سازنده سوالات اصلی بوده و ریز موضوعات در هر یک از این جنبه ها سازنده سوالات فرعی هستند.

3.هدف تحقیق: بر سر این قسمت بچه ها حرف جدی نزدند. اینگار برای اونها هم معنی هدف مبهم بود. البته هنوز ابهامی که در مورد اصل موضوع داشتند حل نشده بود. در نهایت با حرفهای استاد، نکات زیر به دستم اومد:هدف معمولا با کاربرد اشتباه گرفته میشود. هدف دو جنبه دارد تئوری و عملی. در واقع از جنبه تئوری هدف مشخص میکند که این تحقیق در یک دید کلی و به عنوان قطعه ای از یک پازل، چه تصویری را میسازد؟ از جنبه عملی نیز هدف در واقع کاربرد تحقیق را نشان میدهد. اما آنچه در این باره غالب است خصلت نظری و تئوری در هدف است. در بسیاری از موارد دیده شده که بجای هدف همان موضوع نوشته میشود که این خطاست.

4. ضرورت و اهمیت تحقیق: در این باره استاد کلا شاکی بود! به قول خودش اینجا ملت میان از کائنات شروع میکنن و تحقیقشون رو به خدا و پیغمبر و... خلاصه هر چیز مهم ربط میدن. ایشون کلا از کلیات ابوالبقا که بدش میاد وای به حال وقتی که این کلیات در اینجا استفاده بشه!!!! در نهایت اونچه من فهمیدم این بود که ضرورت تحقیق یعنی اگر این تحقیق انجام نشود، چه میشود؟ و اهمیت تحقیق یعنی اینکه اگر این تحقیق انجام بشود چه میشود؟ در واقع این دو دو روی یک سکه هستند. در ضمن هواسمان باشد که "این" تحقیق مد نظر است. به قول ایشان در همه جای پروپزال باید یک "این" بزرگ در ذهن نویسنده باشه.

5. روش و شیوه اجرا: در این مورد مشخص شد کل کلاس و بنده ول معطلیم! استاد کلا به همه نوشته ها در این بخش گیر فرمودند. باید در روش، مدل کار و روش جمع آوری اطلاعات و روش تحلیل رو بیان کنیم. چون ما هنوز لیست کاملی از روشهای ممکن در این سه بخش نداریم، مسلما این کار کمی سخته.

حالا با تمام این اوصاف من باید یک پروپوزال دیگه بنویسم و تحویل بدم. راستش به نظرم یکم سخت شد. باید هم وقت بذارم هم بیشتر فکر کنم.



90/2/16::: 9:55 ص
نظر()